Scånisar

Väldans vad jag fått i gång min husmor, leila, baka-mera ådra! Måste bero på att skolan är klar och mina förmiddar är fria. Brödet var slut och då fick jag göra det bästa av situationen, lite scones med andra ord! Kikar på Fab 5, underbara dom är, heltokiga! Ska slänga ihop lite pyttipanna, vi satt här i cribbet med fin besök igår och disskuterade mat osv, tänk er bara i "vanligt" vetemjöl är det sjukt mycket tillsattser. Så nu blir det lite egen hemma gjord "panna". Visst säkert tillsattser i råvarorna jag använder men med charm i mat som man verkligen lagat själv. När lönen kommer bli det ekologiskt ännu mer mina vänner!

Här är mitt recept:

3 dl havregryn (kan göras utan havregryn, jag tycker dock det är godare med)
3,5 dl vetemjöl
3,5 tsk Bakpulver
1/2 tsk salt
50 gram margarin/smör
2 dl Mjölk


Blanda havregryn, vetemjöl, bakpulver och salt i en skål.
Skär margarinet i tärningar och finfördela i skålen till en grynig massa
Tillsätt mjölken och blanda ihop till en deg.
Lättast gör du detta genom att använda händerna.

Dela degen i två delar och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper
Platta till dem med mjölad hand och skåra dem lätt korsvis till 4 delar
Grädda i ugnen i 225 grader i ca 10 min.

Supergott och enkelt/snabbt, bara på med lite smör som smälter och en bit ost, mums! (Och jag då som dricker kokos-te med honung, ännu mer mums)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback