God tandhygien

Varje gång går man på helspänn för tandläkarn, jag var där idag utan att ha hål och fick lovord som "väldigt god tandhygien", fan va gött rent ut sagt, ett år till nästa gång :) NU ska jag skölja extra mycket och använda tandtråd, som man alltid gör ca 2 veckor efter man har vart hos tandis som sen tynar det av, men en bra början.

Har satt igång med tvätten och bakar samtidigt broccoli/fetaostpajj med lite andra goda inslag i, fick skippa bla Oliver för att Tiffy är lite mjäkig. Men den lär bli god, här kommer ett super gott och nyttigt recept mina vänner:

Du behöver

Utöver pajdegen:

  • 6 ägg
  • 6 dl mjölk eller grädde
  • 250 g keso
  • 3 dl riven ost (gratängost eller hushållsost går bra)
  • skinka
  • broccoli
  • feta ost
  • salt
  • peppar

Gör så här

Förgrädda pajskalet 5-10 minuter i cirka 200 grader.

Vispa samman ägg, mjölk och riven ost. Har du tillgång till matberedare mixar du sedan ägg- och oststanningen tillsammans med ädelosten. Salta och krydda försiktigt med muskotnöt. Finhacka rödlöken. Dela brockolin i mindre buketter och fördela dem i pajskalet. Strö över löken. Slå över stanningen och strö över grovmalen svartpeppar efter smak.

Grädda i cirka 180 grader i 45-50 minuter. Känn i mitten om stanningen stannat. Om pajen börjar få för mörk färg men fortfarande inte är färdig så täck med folie eller lock.

Mm supergott, nu ska jag kila ner till tvätten, ha en bra dag vackra människor!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback